A gyermeki rajzfejlődés – Hogyan segítheted szülőként a rajzkészség fejlődését?

Az alábbiakban sorra vesszük, hogy a gyermek fejlődése során, a rajztudás milyen szakaszokon megy keresztül , illetve bemutatjuk, hogyan változnak a gyermekrajzok az egyes életkorokban. Segítünk Neked egyszerű figurák lerajzolásában, és abban, hogy miként támogathatod csemetédet a további fejlődésben.

A rajzfejlődés szakaszai

Hasonlóan a járáshoz és a beszédhez, a rajzolás is egy fejlődési folyamat eredménye, melynek jól elkülöníthető szakaszai vannak. A rajzfejlődés szoros összefüggésben van a vele párhuzamosan haladó mozgásfejlődéssel is. 

Az ákombákom szakasz (firka korszak)

Körülbelül másfél évesen kezd el a gyerek nyomot hagyni a papíron. Először csak kísérletezik a rajzeszközökkel, véletlenszerűen készít a papírra néhány jelet. Hatalmas csodaként éli meg, hogy lát egy fekete vagy egy színes vonalat a papíron, ami egy pálca végből jön ki és ezt a vonalat ő irányítja. A kezdeti bizonytalan, majd egyre határozottabb kísérletek után nagy élvezettel firkál minden felületre, legyen az a szülők legjobb könyve, a testvér ellenőrzője vagy éppen a gyerekszoba fala. 🙂 Aztán az összevissza firkák lassanként elkezdenek formát ölteni. Az egyik alapvető firkáló mozdulat kör alakú, ez egy természetes összjátéka a kar és a váll izmainak, sokkal természetesebb, mint pl. egy négyzet megrajzolásához szükséges karmozdulat.

gyermekrajz fejlődés szakaszai: firkakorszak

Lengőfirka és körkörös firka

 

A szimbólum szakasz

A gyermeki rajzfejlődés: szimbólumok kialakulása

Szimbólum rajzok

A firkálós időszak után egy alapvető művészi felfedezést teszünk: a lerajzolt szimbólumok jelenthetnek valamit a környezetünkből. Rajzolunk egy kört, hozzáteszünk két jelet a szemnek, rámutatunk a rajzra és azt mondjuk: „ez anya”, vagy „ez apa”, vagy „ez vagyok én”, stb. Ezek után a kisgyerek vad örömmel rajzol szemmel és szájjal ellátott köröket, majd pálcikaszerű vonalakkal érzékelteti a karokat és a lábakat. Szimmetrikus kör alakú forma, amit a kisgyerekek a leginkább alkalmaznak, ebből apró változtatásokkal bármi lehet: egy ember, egy kutya, egy nap, egy labda, virág stb.. 

Kisgyerekként a kép azt ábrázolta, amit rámondtunk, bár titokzatos és mókás változtatásokat alkalmaztunk az alapformán ennek érdekében.

A gyermeki rajzfejlődés következő állomása: bonyolultabb szimbólumok

Család rajz

3,5 éves kor tájékán a gyerekek művészetének képi világa bonyolultabb lesz, az egyre fejlődő tudatosságot és a világ észlelését tükrözi. A fej a testhez tartozik, bár lehet, hogy kisebb a fejnél. A lábak és a karok általában a testhez kapcsolódnak.

A 4 éves gyerekek már lelkesen és ügyesen figyelnek a ruházat részleteire (gombok, zipzárak) és le is rajzolják ezeket a részleteket. Az ujjak a karok, kézfejek végén helyezkednek el, a lábujjak a lábak és a lábfejek végén vannak. Az ujjak, lábujjak száma ötletszerűen változik. Többszöri próbálkozás és hiba árán mindegyik gyerek kidolgoz magának egy kedvenc alakot, amit ismétlések révén finomít. Újra és újra lerajzolják ezeket a kedvenc alakokat, megjegyzik őket és az idő előrehaladtával újabb részletekkel látják el. A kedvenc téma kedvenc rajzolási módja aztán beágyazódik a memóriába és figyelemre méltóan megmarad az idő múlásával.

Részletgazdag szimbólum korszak

Részletgazdag szimbólumok

Kb. 4-5 éves korban kezdik a gyerekek arra használni a rajzot, hogy történeteket meséljenek el vele, vagy problémákat oldjanak meg. Kisebb-nagyobb változtatásokat végeznek az alapfigurán, hogy kifejezzék a kívánt érzést, jelentést.

gyermeki rajzfejlődés: történetet elmesélő rajz

1.kép: A cica letekeri a gombolyagról a fonalat., 2.kép: Apa találkozik egy medvével az erdőben

részletes szimbólumrajz, a térben megfelelő helyen lévő elemekkel

Szimbólumok a megfelelő helyen

5-6 éves korban a gyermekek kifejlesztik azokat a szimbólumokat, amelyek a tájképrajzoláshoz szükségesek. Kísérletekkel és kudarcokkal tarkított folyamat során itt is kifejlesztenek egy egyszerű, nekik tetsző szimbolikus tájképet, amit aztán vég nélkül ismételgetnek. A szimbolikusan gondolkodó gyermek tudja, hogy a föld alul, az ég felül van, így aztán a papírt is eszerint osztja be. A legtöbb gyermeki tájképen szerepel egy ház, változatos részletekkel (kilincs, ablak, függöny, kémény, stb.), fa, nap. Rajzolás közben a gyermek nagy örömöt és megelégedettséget érez, ha a szimbólumok a helyükre kerülnek.

gyermeki rajzfejlődés: vágy a részletek minél pontosabb megrajzolására

Minél több részlet megjeleítése

9-10 éves korban újabb nagyobb fordulópont következik a rajzfejlődést illetően. Ebben az időszakban a gyerekek műveikben minél több részlet ábrázolására törekszenek, azt remélve, hogy így valósághűbb lesz az ábrázolt képük. Ezek a rajzok bonyolultabbak, mint 6-7 évesen, de kevesebb magabiztosságról árulkodnak. Ugyanebben az időszakban nemek szerint is elkülönülnek rajztémák: a fiúk elkezdenek autókat, háborús jeleneteket, legendás hősöket, szakállas kalózokat, vikingeket stb. rajzolni. Izgatják őket a betűk, különösen a monogramok, néhány különös, olykor morbid kép. Eközben a lányok szelídebb témákat rajzolnak, virágot vázában, vízesést, naplementét, csinos lányokat, elképesztő szempillájú, bonyolult frizurájú, vékony derekú, kislábú divatmodelleket, akik sokszor a hátuk mögé teszik a kezüket, mert „azt nehéz lerajzolni”. Ebben a korban a karikatúra jellegű gúnyrajzokat is nagyra tartják, szívesen rajzolják.

A realisztikus szakasz

Gyermeki rajzfejlődés: valósághű ábrázolás megjelenése

Realisztikus szakasz

Kb. 10-11 éves korban éli virágkorát a gyermek realizmus iránt érdeklődése. Igyekeznek a valóságot minél pontosabban megjeleníteni. Amikor a rajzok nem sikerülnek „jól” a gyerekek gyakran elbizonytalanodnak, és a tanárukhoz fordulnak segítségért. A tanár gyakran azt mondja erre: „Alaposabban meg kell nézned.” , ez a tanács azonban nem segít, hisz a gyerek nem tudja, mit kellene alaposabban megnéznie, illetve nem tudja, mit kellene jobban látnia. Ebben az életkorban a gyerekek hajthatatlanok. Vagy valósághű rajzot készítenek, vagy örökre feladják a művészetet. Nagyon érdekes tény az, hogy a felnőttek zöme alig fejleszti azokat a művészeti képességeket, amiket 9-10 éves koráig elsajátított. Hogy miért? Erről részletesen a Tudástárunkban olvashatsz!

Hogyan segítheted gyermeked rajzfejlődését?

Gyakran teszik fel a szülők a kérdést, hogy kell-e rajzolni tanítani a gyereket. Ha igen, akkor mikortól, és hogyan tegyünk mindezt. Mivel tudják gyermekük rajzfejlődését segíteni?

A rajzfejlődés spontán módon, magától is végbemegy, a születéstől kezdve genetikai program irányítja azt. A gyermek motiválásával, illetve gyakorlással előre mozdíthatjuk a rajzfejlődés ütemét. Gyermekkorban a legfontosabb, amit tehetünk a siker érdekében, az az, ha igyekszünk gyermekünkkel megszerettetni a rajzolást.

A képi kifejezéshez szükséges finommotorikát érdemes támogatni, olyan tevékenységekkel, amelyek az apró mozdulatok elvégzését célozzák, mint pl. a gyöngyfűzés, gyurmázás, apró tárgyak vagy magvak válogatása, papírvágás gyerekollóval, különböző rakosgatós játékok, de számtalan hétköznapi teendő is segítségünkre lehet ebben. Így a gyermek keze egyre ügyesebb lesz, ami az iskolakezdéskor az írástanulásnál is fontos lesz számára. 

Lényeges, hogy a rajzolás ne legyen kényszer, biztosítsunk hozzá megfelelő környezetet és változatos eszközöket. Hagyjuk a számára érdekes és kedvelt témákat rajzolni, ne szóljunk rá, ne minősítsünk rajzolás közben, mert ezzel elvehetjük a kedvét a rajzolástól. Dicsérjük meg a rajzát, ha elkészült, akkor is, ha nem tökéletes! Csak akkor segítsünk neki, ha kéri, vagy látjuk, hogy elakadt, amitől feszültté válik. Az alkotás végeztével mindig beszélgessünk a rajzairól!

Gyermektanfolyam kép

Portré

Gyermek jobb agyféltekés rajztanfolyamainkon 9 éves kortól vehetnek részt a gyermekek. Itt elsajátíthatják a rajzolás trükkjeit, megtanulnak élethű alkotásokat készíteni. Fejlődik a koncentrációs képességük, a finommotorikájuk, a kézügyességük és a kreativitásuk. Ráadásként olyan mozgásos gyakorlatokat is végzünk, ami még hatékonyabbá teszi a folyamatot és az otthoni, valamint az iskolai tanulás elősegítésére is használható!

 

Ha te magad is bizonytalan vagy a művészi képességeidet illetően, és szeretnéd, hogy magabiztosan és könnyedén menjen a rajzolás, próbáld ki felnőtt jobb agyféltekés rajztanfolyamunkat, ahol nagyon egyszerű technikák elsajátítása után képes leszel bármit, élethűen megjeleníteni a papíron. Rajztanfolyamaink időpontja itt>>>>

A rajztanfolyamon készült rajzok

Rajztanfolyam kép

Addig is néhány ötlet, hogy hogyan rajzoljunk gyermekünknek:

Az alábbi képsorozatok segítenek abban, hogy gyorsan, egyszerűen, felismerhető figurákat készíthess az apróságoknak (a nagyításhoz kattints a képre):

rajzolj majmotrajzolj nyulatrajzolj pókot rajzolj pingvint  rajzolj cápát rajzolj kutyát rajzolj kígyót rajzolj teknőst rajzolj kiscsibét rajzolj gombát  rajzolj cicát rajzolj zebrát rajzolj egeret rajzolj bárányt rajzolj ülő kutyát rajzolj bálnát rajzolj baglyot rajzolj ülő macskátrajzolj bocit rajzolj állatokat

További leírások és képek:

http://mamaitressedecm1.fr/?p=1036

http://www.saifou.com/entry/18171.html

http://www.activityvillage.co.uk/learn-to-draw

http://www.how-to-draw-funny-cartoons.com/

http://www.cartooncritters.com/learntodraw.htm

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.